torsdag 23 augusti 2007

Sökes: Spindelkunnig

(Klicka på bilden för en närmare titt.)

Den här balkonggästen satt utanför dörren onsdag morgon och väntade på frukost. Bakkroppen stor som en tumnagel och den såg tillräckligt otrevlig ut. I alla fall för mig som inte riktigt hunnit till det kapitlet i spindeluppskattning där jag kan se det vackra i en spindels utseende. Jag tolererar de små gynnarna numera, men ser helst att de inte spärrar balkongen.
Så på eftermiddagen hade jag samlat pinne och kraft nog att dra loss spindeln från ett starkt nät och förpassa den över balkongkanten och ner på gräsmattan.

Finns det någon spindelkunnig som kan identifiera den bulliga spindeln? Skulle gärna vilja veta vad det är för en sort. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon liknande på åratal. Om någonsin.
Kan du dina spindlar? Skriv en rad till p4vasterbotten@sr.se. En lämplig ersättning utlovas.

TILLÄGG 24 augusti: Jag kollade själv lite och har lyckats identifiera den som en korsspindel. Tillhör familjen hjulspindlar. Skall tydligen ha ett gift lika kraftigt som en getings, men lär sällan bita en människa.

Inga kommentarer: