fredag 13 juli 2007

"Rymdskeppet" S1

Har du inte varit på Sveriges Radio på Mariehem i Umeå, men lyssnar en hel del på P4 kanske det kan vara intressant att se hur det ser ut där.

Flera studior finns det, lite kontorsytor, ett kök, ett grammofonarkiv... Med mera.
Men låt oss börja i P4:s hjärta; Studio 1. Studion som nästan allt i P4-väg sänds ifrån från klockan 06.00 - 17.45 vardagar. Ja, på sommaren är det rikssända program 10.00 - 14.00.

De lokala nyhetssändningarna görs från en lite mindre studio numrerad 2 alldeles intill Studio 1.

Det här är utsikten över kontrollrummet inne i Studio 1. Knappar och reglar som den som sänder sköter själv. Inga tekniker som tar hand om det numera. Arbetsmetoden kallas "självkör".
Och lite grann som att styra ett rymskepp känns det när man sätter sig i den stora, svarta fåtöljen med huvudstöd och trycker in sändar-knappen. Ja, det där sista får jag tänka mig, eftersom jag inte är betrodd med sändarrättigheter ännu och fått nöja mig med att provsitta sändarfåtöljen och ta den här bilden ur sändarperspektiv.

Tänker slänga upp fler bilder på arbetsplatsen, men har du någon nyfiken fråga så skriv! Jag lovar att försöka svara på allt. p4vasterbotten@sr.se

Imorgon: Flaskposten - de opublicerade bilderna som hjälper dig hitta den!

Inga kommentarer: